Log ind
Forløb
Tidslinje
Genrer
Kunst/Arkitektur
Tema
Bibliotek
Mediearkiv
360-grader
Leksika
Kunst og arkitektur
Forfatterleksikon
Kultur
Litterære begreber
Metodeleksikon
Mytologisk leksikon
Udvalgte værker
Metode
Perspektiveringer
– Antikreception
Forhistorien
Den geometriske periode
(ca. 1050-700 f.v.t.)
– Kunst
– Arkitektur
Den orientaliserende periode
(ca. 700-600 f.v.t.)
– Kunst
– Arkitektur
Den arkaiske periode
(ca. 600-480 f.v.t.)
– Kunst
– Arkitektur
Den tidlig klassiske periode
(480-450 f.v.t.)
– Kunst
– Arkitektur
Den højklassiske periode
(450-400 f.v.t.)
– Kunst
– Arkitektur
Det Periklæiske byggeprogram
Akropolisbyggerierne
Parthenontemplet
Propylæerne – porten til Akropolis (437-432 f.v.t.)
Erechtheion – bygudinden Athena Polias’ tempel (421-406 f.v.t.)
Athena Niketemplet
Opsummering
Den senklassiske periode
(400-323 f.v.t.)
– Kunst
– Arkitektur
Den hellenistiske periode
(323-31 f.v.t.)
– Kunst
– Arkitektur
Romersk tid
(753 f.v.t.-476 e.v.t.)
– Kunst
– Arkitektur
Opret note
Åbn notesbog
Det Periklæiske byggeprogram
I 454 f.v.t. flyttedes
Det Deliske Søforbunds
kasse til Athen, og Athen betragtede det nu som sin ret at disponere over den ud fra den betragtning, at Athen havde påtaget sig ansvaret for at beskytte medlemmerne mod perserne – og den persiske hær var jo rent faktisk ikke vendt tilbage.
Dermed blev Athen i stand til at iværksætte den græske oldtids mest bemærkelsesværdige byggerier: Det periklæiske byggeprogram, som i årene ca. 447-406 f.v.t. udstyrede Athens Akropolis med de fire klassiske hovedværker, og som er blevet beundret, studeret og kopieret lige siden. De ledende kræfter bag de store visioner var statsmanden
Perikles
, som ledte Athen gennem demokratiets mest strålende tid, billedhuggeren
Fidias
, som var den overordnede, geniale kunstneriske leder bag projektet, arkitekterne, Iktinos, Kallikrates og Mnesikles samt en række andre billedhuggere, arkitekter og håndværkere, hvoraf de fleste forbliver anonyme for os
I 438 f.v.t. stod Parthenontemplet på Akropolis færdigt som et vidne om byens storhed. ©akg-images/Scanpix
⇐
⇒
Det periklæiske byggeprogram
Dorisk eller jonisk?
Kunstens skiftende udtryk som følge af krig
RESSOURCER
Tidslinje
Kunst og arkitektur
Kultur
Udvalgte værker
{A8A00E12-0F84-43CE-8A96-087635E4DEFD}
{107A3DCC-9EB3-4E36-AB0E-C844396FD82C}