Log ind
Forløb
Tidslinje
Genrer
Kunst/Arkitektur
Tema
Bibliotek
Mediearkiv
360-grader
Leksika
Kunst og arkitektur
Forfatterleksikon
Kultur
Litterære begreber
Metodeleksikon
Mytologisk leksikon
Udvalgte værker
Metode
Epos
– Homer
– Hesiod
– Apollonios Rhodios
– Vergil
Lyrik
– Alkaios
– Archilochos
– Pindar
– Sapfo
– Solon
– Tyrtaios
Tragedie (drama)
Tragediens historie
Tragediens opbygning
Tragedien i samtiden
Vigtige begreber og virkemidler
Analyse af tragedien
Faktabokse
– Aischylos
– Sofokles
– Euripides
Komedie (drama)
– Aristofanes
– Menander
Filosofi
– Platon
– Aristoteles
Retorik
Historieskrivning
– Herodot
– Thukydid
– Xenofon
Videnskab
– Hippokrates
Romersk litteratur
– Catul
– Cicero
– Horats
– Juvenal
– Lucan
– Lucrets
– Martial
– Ovid
– Petronius
– Plautus
– Sallust
– Seneca
– Tacitus
– Vergil
– Den romerske elegi: Tibul og Properts
Antik mytologi
– De 14 mytekredse
Opret note
Åbn notesbog
Af Marcel Lysgaard Lech
Introduktion til tragedien
Den græske tragedie er i dag repræsenteret ved de tre store athenske tragediedigtere:
Aischylos
,
Sofokles
og
Euripides
, som alle var aktive i 400-tallet f.v.t. Vi har i dag overleveret 33 tragedier, hvilket kun er en lille procentdel af den samlede produktion af dramaer, der blev skrevet gennem 400-tallet, det århundrede hvor Athen nåede sit kulturelle, militære og politiske højdepunkt.
Tragedien er en del af storgenren drama, som adskiller sig fra storgenrerne epik og lyrik.
Læs mere om drama og genrens kendetegn
.
En tragedie kan defineres som
skuespil
i
høj stil
, på
vers
, oftest med en
katastrofal eller ulykkelig slutning
. Personerne i tragedien er oftest
mytiske karakterer
og situationen er
alvorlig
.
Begrebet ’tragedie’ stammer fra det græske
tragôidía
(’bukkesang’). Ordets oprindelse og mening er uklar; måske var den oprindelige præmie for en tragedie en buk eller ged. I 400-tallet f.v.t.betegner
tragôidía
allerede genren.
Den græske tragedie blev en succeshistorie i den vestlige kultur. De klassiske værker blev udgangspunkt for megen senere europæisk dramakunst; de opføres stadig massivt og er udgangspunkt for fortsat anvendelse af genren i nye former.
Udover de tre kanoniske tragediedigtere spillede guden Dionysos (myto) også en stor rolle i dramaets liv i det antikke Athen. Rødfiguret krater (vinkar) med scene fra Dionysosfesten i Athen, hvor guden er i centrum. Nationalmuseet, København.
⇒
INTRODUKTION TIL TRAGEDIEN
Introduktion
De tre kanoniske digtere – en oversigt
KLASSISKE TEKSTER
Aischylos:
Forsoningen
Aischylos:
Prometheus i lænker
Euripides:
Alkestis
Euripides:
Medea
Euripides:
Bacchanterne
BILLEDER
Rødfiguret krater med scene fra Dionysosfesten
Udover de tre kanoniske tragediedigtere spillede guden Dionysos (myto) også en stor rolle i dramaets liv i det antikke Athen. Rødfiguret krater (vinkar) med scene fra Dionysosfesten i Athen, hvor guden er i centrum. Nationalmuseet, København.
{A8A00E12-0F84-43CE-8A96-087635E4DEFD}
{86CB0286-BB98-4088-9E24-5DAD661EE32F}